Marţi
24 Apr 2018
05:07:45
 
De Ce Nu ?
 
Bine aţi venit Vizitator | RSSAcasă | Blog | Înregistrare | Autentificare
Meniu site
Sondajul nostru
Evaluează site-ul meu
Total răspunsuri: 94
Statistici

Total online: 1
Vizitatori: 1
Utilizatori: 0
Acasă » 2014 » Septembrie » 24 » „Crucea de pe Caraiman“
18:53:05
„Crucea de pe Caraiman“
A. CONSIDERAŢII GENERALE:
Situat în zona centrală a masivului Bucegi, la limita de est a platoului, pe un amplasament care domină vizual valea superioară a râului Prahova, MONUMENTUL EROILOR cunoscut în limbaj cotidian sub denumirea de ”Crucea de pe Caraiman”,constituie un simbol inconfundabil pe unul dintre cele mai importante trasee de circulaţie ce leagă teritoriile naţionale dar şi cele europene separate de lanţul munţilor Carpaţi. Monumentul se găseşte la altitudinea de 2291m, apropiată de cota atinsă de Vârful Caraiman (2386m.), are o înălţime totală de cca.39.3m.(din care 8.35m reprezintă soclul) şi o deschidere a braţului orizontal de cca.15m.
Soclul din beton armat, realizat ulterior inaugurării pentru o mai bună încastrare a structurii metalice, adapostea în cele doua niveluri interioare, un generator electric care punea în funcţiune 120 de becuri distribuite pe corpul central şi pe braţe. Crucea era luminată în noaptea de Sfânta Marie Mare (15 august) şi noaptea de Înălţarea Domnului (5 iunie) data la care se serba şi Ziua Eroilor.
Astăzi, alimentarea cu energie a celor 300 de becuri montate în anul 2003 se realizează prin intermediul cablului subteran ce porneşte de la releul situat pe vârful Coştila.


B. DATE ISTORICE:
MONUMENTUL EROILOR a fost realizat prin grija Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria ai României în perioada 1926-1928 ”întru slavă şi memoria eroilor prahoveni căzuţi în primul Război Mondial 1916-1918 pentru apărarea patriei” asa cum sta scris pe placa comemorativă fixată pe partea nordică a soclului. Proiectarea şi execuţia întregului monument s-au facut cu efort, mesteşug şi inteligenţă româneşti. În documentele vremii sunt menţionate că realizatori ai structurii metalice Direcţia de Poduri (D) din cadrul Direcţiei Generale CFR şi secţiile L1 şi L5 Sinaia iar ca proiectanţi inginerii români Teofil Revici şi Alfred Pilder împreună cu maistrul Bumbulescu şi dirigintele de şantier Nicu Stănescu. Proiectul ansamblului a fost realizat de arhitecţii Georges Cristinel şi Constantin Procopiu iar monumentul a fost sfinţit în anul 1928 la 14 septembrie, de sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci.


C. O PARALELĂ interesantă:
În momentul finalizării lucrărilor de execuţie, MONUMENTUL EROILOR era cea mai înaltă structură metalică din Europa situată la mai mult de 2000m. altitudine, putând fi comparată ca realizare inginerească şi simbolistică cu turnul Eiffel din Paris, cu Statuia Libertăţii din New York sau cu Hristos Mântuitorul din Rio de Janeiro.
În colecţia românească a ”arhitecturii din fier”, cele mai reprezentative unicate, înrudite prin aspiraţia către înalt, prin valoarea lor de simbol naţional comemorativ, prin calitatea de obiect de artă şi, nu în ultimul rând prin caracterul lor exclusiv românesc sunt: Coloana fără sfârşit şi Crucea de pe Caraiman.


D. ARHITECTURA
Elementul compoziţional determinant al Crucii de pe Caraiman este SIMETRIA, care guvernează rezolvarea arhitecturală, fiind prezent atât în plan vertical cât şi în plan orizontal.
Această structură metalică cu valenţe arhitectonice este reprezentativă pentru capacitatea de proiectare şi de execuţie a României de la acea dată, dar şi pentru forţa de expresie oferită unei structuri metalice aparente şi transparente. Ca urmare a vizitelor, inspecţiilor vizuale, a materialului fotografic şi a releveului realizate deja, putem afirma că starea generală a monumentului, deşi îngrijorătoare, pare a fi mult mai bună decât era de aşteptat în urma unei îndelungate şi constante atitudini de ignorare conştientă, pe care în special regimul comunist a adoptat-o, faţă de un monument în formă de cruce şi construit prin grija Casei Regale a României.

Comuniştii au vrut să-i secţioneze braţele. Neglijată aproape complet de-a lungul celei de-a doua jumătăţi a secolului XX, ameninţată chiar cu dispariţia (spre sfârşitul deceniului patru al secolului trecut au existat chiar voci care au cerut secţionarea braţelor laterale ale monumentului şi montarea unei stele roşii în vârful coloanei metalice), devenită un element al cotidianului ultimelor două decenii, „asaltată“ de cei ce îşi găsesc un titlu de glorie efemeră din marcarea numelui prin intermediul diverselor înscrisuri grafitti aşternute pe piatra soclului ori prin slovele scrijelite în grabă pe uşa de acces în interiorul ansamblului, „Crucea de pe muntele Caraiman“ pare să fi redevenit, în sfârşit, un simbol al culturii şi istoriei celor pe care îi veghează din înălţimile munţilor. Astfel, un parteneriat recent încheiat între Consiliul Local al oraşului Buşteni şi Asociaţia Rotary Club „Valea Prahovei“ îşi propune restaurarea completă a „Monumentului Eroilor“ şi introducerea sa în circuitul turistic mondial.

Sursă text : http://www.cruceacaraiman.ro

Vârful Caraiman este un vârf muntos din Munții Bucegi, cu altitudinea de 2.384 m.
Este vizibil de pe creasta 
Pietrei Mari, precum și de pe Valea Prahovei, sau de pe creasta Bucegilor, fiind ușor de recunoscut prin crucea așezată pe unul din versanții săi.

În apropiere de Vârful Caraiman se găsește și Cabana Caraiman, poarta de acces către platoul Bucegilor dinspre Jepii Mici.


 
Vizualizări: 718 | Adăugat de: bocu88 | Rating: 5.0/4
Total comentarii : 0
avatar
Autentificare
Căutare
Calendar
«  Septembrie 2014  »
LnMrMrcJoiVnSaDm
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Prietenii site-ului
  • Creaţi un website gratuit
  • Desktop Online
  • Jocuri Online Gratuite
  • Tutoriale Video
  • Toate Tag-urile HTML
  • Kit-uri de Navigator
  • Copyright MyCorp © 2018
    Creaţi un website gratuit prin uCoz